неделя, ноември 8

Живите въжетa, които уловиха третата световна титла на Мария Петрова


През 1995-та Мария Петрова се готвеше за третата си световна титла. Тогава четох, че Нешка Робева, Лили Игнатова, Юлия Байчева и Бранимира Маркова заедно са работили, за да поставят новото съчетание на Мария Петрова с въже. Първото изпълнение е от началото на сезона, в Карлсруе, където се вижда как Петрова прави 3 кълбета под въжето. Съчетанието има огромен заряд, привлича публиката като магнит. Петрова с лекота покрива някои неточности в този ранен етап на подготовката.




В по-късната си версия, ето го и съчетанието за турнира в Корбей-Есон. Тук кълбетата са станали две, но някои от елементите са по-изчистени. Мария е в по-добра форма, и в червено:




Мария Петрова спечели с това въже трета абсолютна световна титла в многобоя, както и сребро на въже на световното през 1995-та. На световното изпълнението с въже беше решаващо, защото беше последното съчетание на Мария, а конкурентките й вече бяха изигирали и четирите си съчетания.  В Атланта съчетанието не изглеждаше в пълния си блясък със синьото трико. Изобщо, спомените ми за Атланта са съвсем умишлено мъгливи. И все пак вързаните ръце във въжето са класика! 

Повечето хора си спомнят Мария с червената топка или с обръча, а и тя самата е казвала, че въжето не й е любим уред, но това съчетание е връх. Гледала съм го на вътрешни турнири и на тренировки, и всеки път музиката ми се струва много въздействаща, а по отношение на техника с въжето, съчетанието е шедьовър. Въжето се движи почти през цялото време, статичните моменти са просто акценти, които много ясно подчертават най-силните страни на Мария. През цялото време тя изглежда много силна и уверена.

Освен това в съчетанието има скокове, без да се залага само на тях. В много други композиции с въже, гимнастичката или скача или стои на едно място, стиснала въжето в ръка, и показва гъвкавост. Обаче истината е, че скокове и гъвкавост могат да се покажат и без въжето, така че какъв е смисълът: съчетанието заприличва на съчетание без уред. Въжето не се търкаля и не отскача както топката, поне не в ръцете на повечето хора. То не се върти като лентата: поне повечето гимнастички не знаят как да го завъртят. Ефектни рискове или танцувални стъпки с въже се правят трудно и на много хора не се струват достатъчно зрелищни. А при някои гимнастички си изглеждат направо тромави. Препънати във въжето през годините са били много състезателки на световно ниво. ;-)

Истината е, че въжето може и да отскочи, и да се върти, и да се търкаля по тялото на гимнастичката, и да излита високо във въздуха. В ръцете на Мария то хвана много от нас в плен.