четвъртък, март 2

Защо има значение как е поставено едно съчетание?

По повод критиката на съчетанията на Ерика Зафирова, която публикувах, някои фенове коментираха, че не е толкова важно как са поставени съчетанията, а дали се изпълняват чисто отделните елементи.

Ще си позволя да не се съглася по три причини. 

Първо, при всеки правилник има значение не само какви точно са елементите, но и как са свързани един с друг и, като цяло, как се движи гимнастичката. Всъщност връзките между елементите са важни дори в спортната гимнастика, където, на греда и на успоредка, няма никакъв музикален съпровод. Въпреки това, ако изпълниш един елемент на греда,  спреш на гредата неподвижно, направиш кратка пауза и след това изпълниш друг, това не е добър подход, защото няма "съчетание" на елементи,  а изпълнение на отделни елементи един след друг. Паузите в спортната гимнастика, между отделните елементи, водят до намаляване на оценката, дори ако самите отделни елементи, един по един, са изпълнени като по учебник.

Второ, причината художествената гимнастика да е "художествена" е същата, поради която фигруното пързаляне е "фигурно", а не е просто "пързаляне". Без музика и хореография, художествената гимнастика и фигурното пързаляне не биха били смислени и гледаеми спортове. 

Музиката и хореографията не са само за украса: те са същността на тези спортове. Те ги отличават от шортрека, колоезденето, леката атлетика и много други спортове, които нямат художествен елемент. 

Третата причина ще я задам като въпрос: вие наистина ли мислите, че съществува елемент, с тяло или с уред, който Ерика Зафирова може да изпълни, но Катя Галкина от Беларус, например, не може да изпълни чисто, 9 пъти от 10? Истината се вижда: няма такъв елемент. Не само Катя, повечето гимнастички в първите 10 или дори 15 могат да изпълнят абсолютно всеки елемент, който може да изпълни Ерика. Никол Рупрехт от Австрия може да изпълни същите елементи, Александра от Италия може да ги изпълни, Мазур от Украйна може да ги изпълни с голяма лекота. 

Тогава, каква е разликата между гимнастичките, освен възможността някоя от тях да сгреши? Разликата идва, освен от грешките, точно от оригиналността и майсторството, в "художествеността" на композициите.  

Ние не можем да си позволим да разчитаме на това, че Катя Галкина ще сгреши и, ура, ще я изпреварим. Вероятността тя да сгреши е точно толкова голяма, колкото и вероятността да сгреши някоя от българките.

Художествеността е силната страна на българския стил и аз няма да престана да настоявам, че българските гимнастички имат потенциала да покажат художественост на много, много високо ниво. 

В миналото истински, жив образец за художествено майсторство бяха композициите, които изпълни Мария Петрова. А бъдещето е наше!